12 lipca 2019 / kategoria: porady / Brak komentarzy

Samochody przemierzające sporo kilometrów po naszych drogach mają trudne zadanie. Progi spowalniające, sporo dziur na drogach, koleiny, wysokie krawężniki i nierówne przejazdy kolejowe powodują stopniowe i coraz szybsze zużycie się podzespołów. Do nich najczęściej należą układ kierowniczy oraz układ zawieszenia. Poniżej znajdziecie najczęstsze usterki występujące w przekładni kierowniczej oraz sposoby na ich usunięcie.

Maglownica jest potocznym nazewnictwem przekładni kierowniczej z zębatkami, która przenosi ruch kierownicy na ruch mechanizmu zwrotniczego, co w efekcie powoduje skręt kół. Sprawia to zamianę ruchu obrotowego na ruch postępowy. Stosuje się ją powszechnie w nowoczesnych samochodach. 

 

Układ kierowniczy należy do jednego z najważniejszych w aucie, ponieważ bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. W związku z tym stosowane rozwiązania muszą być trwałe, a nie zawsze tak jest. Regularnie producenci samochodów, myśląc wyłącznie o zyskach z serwisowania pojazdów, projektów takie układy, które niedostosowane do warunków eksploatacji, ulegają awariom.

 

 

Przy sprawnej maglownicy, pokonasz wiele tysięcy kilometrów

 

Istnieją przypadki, w których maglownica zużyła się już po 20/30 tysiącach przejechanych kilometrów. Przy tak niskich przebiegach, często układy wymieniano w ramach gwarancji lub akcji naprawczych. Jednak świadomość niebezpieczeństwa zostaje w głowie kierowcy i nie skorzysta więcej z kupna samochodu danej marki. Maglownice powinny wytrzymać minimum 100 000 km.

 

POWODY WCZESNEGO ZUŻYCIA PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ

 

Powodów, przez które dochodzi do wczesnego zużycia się maglownicy może być sporo. Przekładnia wystawia się na ryzyko częstych przeciążeń w postaci uderzeń na drodze. Głównie wtedy, gdy nierówności towarzyszy skręt kół.

 

Warto pamiętać, że każdy wjazd na krawężnik, nawet z niewielką prędkością, powoduje obciążenie w układzie kierowniczym. Podobnie sytuacja wygląda podczas szybkiego przejazdu przez nierówne drogi, pełne kolein i dziur. Na szybsze zużycie maglownicy wpływa również zastosowanie dużych felg przy niewielkim profilu opony, a także częste kręcenie kołami w miejscu.

Standardowym objawem zużycia się przekładni jest luz odczuwalny na kole kierownicy. Bywa, że trudno jest to wykryć, ponieważ pogłębia się systematycznie i zdążymy przywyknąć do zmniejszenia precyzji układu kierowniczego. Jeśli zużycie jest duże, można usłyszeć stuki podczas kręcenia kierownicą, a także podczas przejeżdżania przez nierówności.

 

Koszt naprawy maglownicy jest bardzo drogi. Koszt regeneracji przekładni wraz z montażem to ponad 1500 złotych, dlatego znacznie lepiej oszczędzać ją spokojną jazdą, omijaniem dziur i starannością podczas parkowania czy przejeżdżaniu przez spowalniacze na drogach.

 

Jeśli maglownica wymaga regeneracji, można ją oddać bezpośrednio do punktu regeneracji. Powinno być ich co najmniej kilka w większym mieście. Koszt regeneracji wynosi nawet do 1000 złotych. Cena uzależniona jest od stopnia uszkodzenia przekładni. Usunięcie luzów będzie znacznie tańsze niż przy większych uszkodzeniach, takich jak wycieki.

 

Warto regularnie dbać o stan elementów w Twoim samochodzie

 

Koszt naprawy uzależnić trzeba także od rodzaju demontażu. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie wymontować urządzenia, to do kwoty trzeba będzie doliczyć 200-400 złotych. Dlatego jeżeli nie znasz się na tym, to najlepiej zleć wykonanie warsztatowi naprawy. Zaoszczędzisz sporo czasu i nie zepsujesz przypadkiem innych elementów auta.

 

OSŁONY PODWOZIA, KTÓRE ZABEZPIECZĄ MECHANIZMY PRZED USZKODZENIEM

 

Przede wszystkim potrzebny jest podnośnik. Następnie należy wyjąć mechanizm – ten etap może sprawiać trudność. Odkręcenie śrub może zająć nawet godzinę, jednak warto się poświęcić, żeby zadbać o maglownicę w aucie. Wyjmiesz go odkręcając osłonę podwozia. Następnie warto zdecydować się na demontaż drążków i końcówek kierowniczych. 

 

Niestety łatwo paść ofiarą oszustów w warsztacie samochodowym. Dlatego warto jest dowiedzieć się, jak dokładnie duży problem z maglownicą wystąpił. Czasami warsztaty dla własnej oszczędności czasu i pieniędzy, wymieniają wyłącznie uszczelniacze. Zdarza się, że i tę czynność wykonują niepoprawnie, przez co w krótkim czasie awaria występuje ponownie i jeszcze raz należy odstawić samochód do warsztatu i opłacić naprawę.

 

Wezwanie pomocy drogowej, która przetransportuje samochód do warsztatu, niekoniecznie należy do przyjemnych sytuacji. Dlatego zawsze upewniaj się, że praca, którą wykonano w serwisie, jest wykonana prawidłowo. Nie daj się oszukać!

 

Zanim skorzystasz z warsztatu, poczytaj opinie o kilku w Twojej okolicy albo poradź się kogoś z otoczenia, kto z warsztatem ma coś wspólnego lub sam musiał dokonać regeneracji urządzenia. Prawidłowo wykonana regeneracja przekładni kierowniczej pozwala na bezawaryjne przejechanie wielu tysięcy kilometrów.

 

Należy wspomnieć o kosztach dodatkowych. W wypadku wspomagania hydraulicznego, przy demontażu wycieknie płyn hydrauliczny, dlatego należy pamiętać o jego dolaniu. Warto także wymienić drążki kierownicze i końcówki. Nawet jeżeli wymiana nie jest konieczna, to warto ją wykonać, ponieważ pozwoli to uniknąć później ponownego demontażu i straty czasu na kolejne serwisowanie auta.

 

MAGLOWNICA PO REGENERACJI

 

Po wymianie przekładni kierowniczej i innych elementów układu kierowniczego, można wrócić do dalszej drogi autem. Po takiej naprawie awarii, konieczne będzie ustawienie zbieżności. Koszt tej usługi to dodatkowe ok. 150 złotych. 

 

Wszystkie koszty sumują się na dość pokaźną sumę. W związku z tym lepiej jest dbać o samochód przez cały rok poprzez ostrożniejszą jazdę, dbanie o spokojne prowadzenie samochodu oraz niewykonywanie niepotrzebnych ruchów kierownicą. Po kompleksowej naprawie samochodu, bezpiecznie będziesz mógł prowadzić samochód przez wiele kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *